واکاوی جنبه های مختلف قسمت اول سریال «آفه تهران» به کارگردانی سامان مقدم غافلگیرکننده در گام اول

اولین قسمت از سریال «آفه تهران» به کارگردانی سامان مقدم امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند منتشر شده است؛ سریالی که فیلمنامه آن را پیمان معادی نوشته و با فضای دو فیلم قبلی او به ویژه «بمب: یک عاشقانه» رابطه تنگاتنگی دارد. معادی در این فیلمنامه به اهمیت و حساسیت های دوران کودکی و سایه ای که بر تمام ابعاد زندگی انسان تا بزرگسالی می گذارد، پرداخت و شخصیتی را خلق کرد که در پنجاه سالگی هنوز از آسیب های دوران کودکی رنج می برد. در قسمت اول پیمان معادی به عنوان بازیگر اصلی به یکی او به یکی از برگ برنده های اصلی سریال تبدیل می شود و کشف مشکلات زندگی و گذشته و حالات روحی و روانی اش مخاطب را تا حد زیادی به سمت خود می کشاند. در قسمت اول این مجموعه نگاهی به ابعاد مختلف می اندازیم.

به گزارش شیک تمز، «عافیت تهران» دومین تجربه سامان مقدم در ساخت سریال برای شبکه تلویزیونی داخلی پس از «قلب یه 3» است. مقدم همچنین مجموعه های تلویزیونی «پریدخت»، «شمس العماره» و «دیوار به دیوار» را ساخت. اگر سری به قسمت اول «افایی تهران» بزنیم متوجه می شویم که سامان مقدم متفاوت ترین سریال خود را ارائه کرده است.

مهسا حجازی که عموم مردم او را با فیلم «چنگ جهانی سوم» به یاد دارند، سریال «عافی تهران» را بر عهده دارد. یکی یکی از نقش هاست

در مورد کارگردانی | سامان مقدم کارگردانی حرفه ای است اما بیش از آنکه در سریال هایش قدرت نمایی کند توانسته با فیلم هایش نامی درخشان از خود بر جای بگذارد. او در «عفی تهران» پیرو فیلمنامه پیمان معادی بوده و در شخصیت پردازی و جزییات خط فکری این نویسنده را دنبال کرده است، اما همچنان امضای خود را روی کار گذاشته است. در قسمت اول هر آنچه را که باید در مورد موضوع اصلی سریال و اتفاقاتی که در آن رخ خواهد داد، کشف می کنیم و درک کاملی از شخصیت اصلی و موقعیت اطرافیانش نسبت به او پیدا می کنیم. سریال با سرعتی حساب شده جلو می رود و اطلاعات را جلوی مخاطب می اندازد. اغراق نمی کند و از خرده روایت های خسته کننده و بیهوده یاد نمی کند. روندی که طبیعتا از سریالی به کارگردانی سامان مقدم انتظار می رفت.

واکاوی جنبه های مختلف قسمت اول سریال «آفه تهران» به کارگردانی سامان مقدم غافلگیرکننده در گام اول
«آفه تهران» اولین تجربه حضور پیمان معادی در یک سریال ایرانی است.

درباره تاریخ | «عفی تهران» درباره منتقدی به نام آرمان بیانی است که در بین سینماگران و اهالی تئاتر شهرت دارد اما با وجود علاقه اش به سینما، تا پنجاه سالگی موفق به ساخت فیلمی نشد. وی با اشاره به سخنان ترومن کاپوتی در کتاب “در خون سرد” مبنی بر اینکه وی معتقد است مجرم و هنرمند در واقع دو جنبه متفاوت از یک موجود هستند و تنها جنایتکار به جای درب ورودی خانه را از در پشتی خارج کرده است. فیلمی در مورد یک قاتل می خواهد تا زنجیره ای به نام عفیه تهران بسازد. او فکر می کند با نزدیک شدن به این قاتل زنجیره ای خودش را بهتر می شناسد. درست زمانی که همه شرایط برای ساخت فیلم فراهم است، خبر فوت پدرش می رسد. پدری که سرچشمه همه مشکلات روحی اش بود. به همین دلیل به سراغ تراپیست می رود و داستان جدید با روایت هایش برای تراپیست وارد صحنه اصلی می شود.

واکاوی جنبه های مختلف قسمت اول سریال «آفه تهران» به کارگردانی سامان مقدم غافلگیرکننده در گام اول
سامان مقدم برای مواجهه مخاطب با دوران کودکی آرمان از فلش بک های کوتاه و مفید استفاده کرده است.

در مورد شخصیت | بار اصلی داستان بر دوش شخصیت اصلی می افتد. در واقع این سریال شخصیت محور است. آرمان بیانی منتقدی است که هیچکس را نمی پذیرد و مدام همه را تحقیر می کند اما خودش هیچ کاری نمی کند و نمی تواند بپذیرد که دیگران با سرزنش به او نگاه کنند. عصبانیتی که از کودکی نسبت به پدرش داشت و صحنه وحشتناک مرگ مادرش در ذهنش باعث این مشکلات روحی شد و حالا بر رابطه او با پسرش سایه انداخته است. این مسائل را در گفتگو با درمانگر مطرح کنید و به دنبال حل آنها باشید.

واکاوی جنبه های مختلف قسمت اول سریال «آفه تهران» به کارگردانی سامان مقدم غافلگیرکننده در گام اول
سحر دولتشاهی که در فصل سوم «قلب یخی» با سامان مقدم همکاری داشته، سکاندار «افعی تهران» است. یکی یکی از نقش هاست

درباره بازی ها | در قسمت اول، تمرکز بیشتر بر روی بازی معادی پکت است. بازیگری که فیلمنامه «عفیه تهران» را خودش نوشته و ویژگی های این شخصیت را بهتر از هرکسی می شناسد و بهترین گزینه برای ایفای این نقش است. معادی مثل همیشه معتبر بوده و جزییات این نقش را بسیار قدرتمند نشان داده است. سحر دولتشاهی، آزاده صمدی و بهادر مالکی از دیگر بازیگرانی هستند که در قسمت اول به باورپذیری داستان ها کمک کردند. دولتشاهی را در جایگاه تراپیست می بینیم. ما هنوز هیچ اطلاعاتی از او نداریم، جز اینکه وقتی صحبت از کودک آزاری به میان می آید رنگش پریده است و احتمالاً ارتباطی بین این واکنش و شخصیت او وجود خواهد داشت. آزاده صمدی نیز در قسمت اول به عنوان همسر سابق آرمان معرفی می شود. زنی که پنج سال است از او جدا شده و با پسرش در کیش زندگی می کند. حالا او قصد دارد دوباره ازدواج کند و به همین دلیل به پسرش اعتماد می کند. بهادر مالکی نیز در نقش دوست آرمان بازی کرد. شخصیتی که مدام به او کمک می کند و مثل همیشه حس شوخ طبعی خودش را دارد.

«عفی تهران» در قسمت اول با موفقیت به نمایش درآمد و باید دید در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت. این سریال چهارشنبه ها روی پلتفرم فیلم نت پخش می شود.

لطفا همواره همراه شیک تمز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*