چالش فرانسه در ناکامی کسب نامزدی اسکار/ تغییر دیگری در راه است؟

ناکامی «طعم چیزها» در کسب نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی سال، صنعت فیلم فرانسه را ناراحت کرده است، زیرا این چهارمین سال متوالی است که فرانسه به پنج فیلم پایانی راه نمی‌یابد.

اکنون بحث ها در فرانسه به این سمت می رود که آیا باید تغییرات بیشتری در کمیته گزینش ایجاد شود؟

این در حالی است که «آناتومی یک سقوط» ساخته جاستین تریر که از سوی کمیته انتخاب نشد، موفق به کسب 5 نامزدی مهم در رشته های اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین تدوین شد.

در ماه سپتامبر، پس از یک بحث داغ اما صمیمانه، کمیته انتخاب اسکار فرانسه فیلم عاشقانه آشپزی Tran Anh Hung به نام The Taste of Things را به عنوان نماینده این کشور برای رده فیلم های بین المللی اسکار انتخاب کرد و جایگزین آناتومی شد. یک سقوط” برنده نخل طلای جشنواره فیلم کن شد. این در حالی بود که درام دادگاهی هیجان انگیز تریر که قبلاً در گیشه داخلی موفقیت آمیز بود، در گیشه خارج از فرانسه عملکرد خوبی داشت.

مراحل بازبینی طبق گفته پخش کنندگان آمریکایی فیلم ها انجام می شود و IFC و استودیو ساپان توزیع کننده «طعم اشیا» و «نئون» توزیع کننده «آناتومی یک سقوط» بودند.

در زمان انتخاب، گمان می رفت که تصمیم کمیته انتخاب تا حدی بر اساس سخنرانی انتقادی تریر در کن است که خشم وزیر فرهنگ وقت، ریما عبدالمالک را برانگیخت. با این حال، او بخشی از کمیته رای گیری است نبود. برخی دیگر به این واقعیت اشاره کردند که زبان های Anatomy of a Fall شامل انگلیسی و آلمانی است و تنها 59٪ آن به زبان فرانسوی است، در حالی که The Taste of Things 100٪ فرانسوی است.

هانگ کارگردان فیلم «طعم چیزها» در واکنش به واکنش مسئولان صنعت سینمای این کشور که تصمیم کمیته را زیر سوال می برند، به مجله پریمیر فرانسه گفت: هیچکس تصمیم هیئت داوران جشنواره کن را زیر سوال نبرد. اعطای نخل طلا به فیلم جاستین تریر و این کاملا طبیعی است چرا باید تصمیم کمیته امروز برای تعیین نماینده فرانسه در اسکار را زیر سوال ببریم من این خشونت را درک نمی کنم.

یک راه حل بزرگ دیگر؟

این اولین بار نیست که فرانسه پس از انتخاب «هند و چین» ساخته رجیس وارنیه که در سال 1993 برنده اسکار بهترین فیلم بین المللی شد و سپس 30 سال غیبت را پشت سر گذاشت، چگونه فیلم منتخب کشور را برای معرفی انتخاب کرد. به او اسکار را زیر سوال می برد. نامزد سال گذشته «سنت عمر» به کارگردانی آلیس دیوپ که برنده ونیز شد، نامزدی اسکار را هم دریافت نکرد. آخرین باری که فرانسه نامزد اسکار شد در سال 2019 برای درام «بینوایان» ساخته لژ لی بود.

روند انتخاب فیلم نماینده فرانسه توسط وزارت فرهنگ که اکنون به ریاست راچیدا دوتی بر عهده دارد، در حال انجام است و نمایندگانی از CNC (بنیاد حمایت از سینما، تلویزیون و بازی) و “Oni France” (موسسه حمایت از … فیلم‌های فرانسوی در داخل و خارج از کشور) نظارت می‌کنند، اما رای نمی‌دهند. 7 نفر رای دهنده شامل 2 نماینده فروش، 2 فیلمساز، 2 تهیه کننده و یک فرد واجد شرایط در حوزه سینما هستند که هر سال متفاوت است. در 2 سال گذشته این مدل ملاک انتخاب کاندیدای فرانسه بوده است.

رئیس “یونی فرانس” اکنون، ژیل پلیسون و رئیس CNC، دومینیک بوتونات، در مذاکرات شرکت می کنند، اما حق رای ندارند.

CNC اسامی اعضای کمیسیون را به وزیر پیشنهاد می کند و وزیر رسما آنها را منصوب می کند. این کمیته دو بار در محل CNC در پاریس تشکیل جلسه می دهد، یک بار برای تهیه لیست نهایی و یک بار برای برگزاری جلسات با تهیه کنندگان، نمایندگان فروش بین المللی و توزیع کنندگان فیلم در آمریکا. رای نهایی به صورت مخفی داده می شود.

در ساختار 2 سال گذشته، تیری فرمو نماینده جشنواره کن از این کمیته برکنار شد. او در کمیته رای 2022، فیلم «تایتان» ساخته جولیا دوکورنو، برنده جشنواره فیلم کن را به برنده ونیز، «اتفاق» ساخته آدری دیوانا ترجیح داد. این در حالی بود که نمایندگان صنعت سینما عموما «اتفاق» را فیلم قابل اعتمادتری برای کسب نامزدی می دانستند.

بنابراین قابل درک است که جنبشی دوباره شکل بگیرد، این بار گروه های بیشتر یا شاید متنوع تری را در رای دهندگان بگنجاند.

با تمام این اوصاف، فرانسه چهره قدرتمندی در اسکار امسال است و «آناتومی یک سقوط» بیشترین نامزدی را برای یک فیلم فرانسوی به دست آورد. فیلم صامت «هنرمند» در سال 2012 موفق به کسب 11 نامزدی شده بود. فرانسه امسال برای «چهار دختر» ساخته کوثر بن هانیه و انیمیشن‌های کوتاه «نامه‌ای به خوک» و «پاچیدرم» نامزدی دریافت جایزه شده است.

دومینیک بوتونات، رئیس CNC در رسانه های اجتماعی به فیلم های نامزد شده تبریک گفت. همه این فیلم ها با بودجه CNC ساخته شده اند. وی همچنین «آناتومی یک سقوط» را به ویژه کارگردان و فیلمنامه نویس آن جاستین تریر که با حمایت این سازمان نیز ساخته شده است، تبریک گفت و آن را نماد موفقیت عمومی و منتقدان در سطح بین المللی در سال 2023 دانست.

شایان ذکر است که «آناتومی یک پاییز» در ادامه موفقیت های خود موفق به کسب هر دو جایزه سینمای اروپا و لومیر فرانسه شد و در فهرست نامزدهای سزار فرانسه که روز گذشته اعلام شد در 11 رشته نامزد دریافت جایزه شد.

۲۲۰۵۷

لطفا همواره همراه شیک تمز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*